.comment-link {margin-left:.6em;}

Wednesday, February 01, 2006

شما چیزی گم نکرده اید؟

رسوايي کرسنت و ضرر 21 ميليارد دلاري ايران!

«در حال تقديم 21 ميليارد دلار پول و ثروت ايران به کشوري ديگر هستيم و تازه طرف مقابل طلبکار هم هست». اينها جملاتي بود که رحيمي ، رئيس ديوان محاسبات کشور در جمع خبرنگاران بيان کرد.


به گزارش خبرنگار جام جام افشاگري وي درباره يکي از بزرگترين قراردادهاي صادرات گاز ايران است ، قراردادي که به نام شرکت واسطه «کرسنت» نام گرفته است.

به گفته رحيمي ، ماجرا از آنجا آغاز شده که ايران قراردادي براي صادرات گاز به امارات منعقد مي کند. اين قرارداد بر خلاف ساير قراردادها ميان دولت دو کشور به امضا نمي رسد، بلکه يک شرکت واسطه به نام «کرسنت» از طرف امارات اين قرارداد را به امضا مي رساند. اين قرارداد به لحاظ نوع پيش بيني قيمت فروش گاز و سرمايه گذاري دو طرف کاملا به ضرر ايران تمام شده ؛ چرا که در طول 25سال آينده 21ميليارد دلار اضافه درآمد را به جيب طرف مقابل واريز مي کند و اين بذل و بخشش در بندهاي حقوقي و پيچيده قرارداد نهفته است.

به گفته رحيمي ، براساس قرارداد منعقده ، ايران بايد مقدار مشخصي گاز (1) طي 25سال به امارات تحويل دهد. قيمت فروش گاز در 7سال اول 17.5 دلار به طور ثابت بر مبناي قيمت نفت هنگام عقد قرارداد تعيين شده و در سالهاي بعد بتدريج تا 40دلار قابل افزايش است.

کرسنت کیست یا چيست (2)؟

شرکت کرسنت توسط چند ايراني عرب تبار که رئيس ديوان محاسبات حاضر به افشاي نام آنها نشد (3)، در جزاير برمودا ثبت شده ، جايي که معمولا شرکتهاي متخلف و فرار کننده از ماليات و قوانين ثبت مي شوند. اينشرکت هيچ گونه سابقه فعاليتي ندارد و فقط در يک قرارداد کوچک با شرکت ملي نفت ايران همکاري داشته که از عهده آن هم برنيامده است.اما همين شرکت از مجموع 8ميليارد دلار سود ظاهري صادرات گاز ايران به امارات فقط در يک قلم 4ميليارد دلار سود مي برد. گفتيم يک قلم چرا که

سودهاي جانبي ديگري هم در کار بوده است.

به اين صورت که اين شرکت بلافاصله پس ازامضاي قرارداد، پروژه را به يک شرکت ديگر به نام «داناگاز» که در امارات ثبت شده واگذار مي کند (4) و داناگاز نيز بلافاصله 30درصد سهام خود را در بورس امارات عرضه مي کند. در همين حال بلافاصله شخصي از ايران که رئيس کل ديوان محاسبات باز نامش را نگفت (5) با يک ميليارد دلار پول نقد به دبي مي رود و تمام آن سهام را مي خرد. پس از 5ماه ارزش آن سهام به 6ميليارد دلار مي رسد!

يعني فقط در 5 ماه سودي بيشتر از صادرات 25سال گاز براي ايران فقط نصيب يک واسطه شده است !

(1) این مقدار مشخص ! یکصد میلیارد متر مکعب گاز است.

(2) این شرکت ظاهرأ از شاخه های شرکت هالیبورن است که قراردادهای بزرگی برای عملیات حفاری و کشف گاز در کلیه نواحی غرب ایران ،بخصوص مناطق مختلف کردستان و خوزستان و با دولت ج.ا. امضاء کرده است و مافیای نفتی با شرکت نورچشمی های ! رفسنجانی و خامنه ای و عادل و بقیه فقرای دار و دسته نان و پنیر خور بیت رهبری طرف قرارداد با هالیبورن هستند و جهاد سازندگی نیز در آن نقش مهم و اجرایی دارد.

(3) اسامی طرف قرارداد (ایرانی) از جانب شرکت کرسنت کاملا جعلی و وجود خارجی ندارند ولی در هنگام عقد قرارداد که بزبان انگلیسی نوشته شده نامها کاملا فارسی (نه عربی) قید شده و در حضور وکلای رسمی نورچشمی ها! امضاء شده است .

(4) شرکت دانا گاز نیز یکی از شرکتهای ایرانی ثبت شده در دوبی که مدیریت آن نیز دارای نامهای جعلی ایرانی ولی با ارایه مدارک رسمی از طرف دولت ج.ا. است !

(5) کل سهام را آقازاده ها خریداری کرده اند و خریدار ارسالی به دوبی فقط یک سرپوش قانونی بوده است.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

روزگار حراج است ، وقتی روسیه و چین و سوریه میبرند ، امارات که حق همسایگی ( نزدیکی ) دارد

11:08 PM, February 01, 2006  

Post a Comment

<< Home