.comment-link {margin-left:.6em;}

Monday, February 06, 2006

به نانا ، بنت الامیل آل زولا

نانای عزیز،

سلامی و تشکری از اینکه به گوشۀ خالی از اغیار دنیای کوچک من قدم رنجه و پیر دلی را شاد نمودی. قبل از هر چیز اجازه میخواهم ترا " تو " خطاب کنم که گاهی از واژه " شما " بوی مقام بخشی و یا احترام اجباری احساس میکنم. دلیل نگذاشتن بخش نظریه را در وبلاگت درک میکنم و به این خاطر در این گوشه نظری بر نظرت میدهم! ادبی تر بگویم:

رواق منظر چشم من آشیانه توست

کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

نوشتۀ شیرین و مکنونان قلمی صادقانه ات را خواندم و آنچه انگیزه پاسخ گویی شد و مرا واداشت که قلم بر گیرم ، درک حقیقت و آرامش واقعی و بسیار شفاف در یک یک کلمات توست.

میدانی که نویسندگان و قلمزنان دنیای رایانه {اگر آنرا (دکمه فشار) نگوییم } چه با نامی حقیقی و یا مجازی اختلاف چندانی با هم ندارند. همه یک هدف را دنبال کرده و آن آگاهی رسانی است! که بنا به منویات قلمزن ، دارای اثرات مثبت و موثر در تنویر افکار و گاه بعکس آگاهی منفی و برای به قهقرا بردن و جمود فکری خواننده است.

گروهی از این خیل ، روش آگاهی رسانی را با خلوص و آنچه که از اندیشۀ روشن و بی غل و غش خودشان بر میآید ، دنبال میکنند. قریب به اتفاق آنان آزادی و آزادمنشی را سر لوحه تفکر خود دارند ( بعضی از این دسته نیز در ازاء تراشه های قلمی و یا مصرف وقت خود درآمدی نیز دارند که شکی نیست که حق مسلم آنانست). این خیل با نظری زلال و واقعی ولی شاید با نامی مجازی قلم را به جنبش میآورند. کلامشان رقصندگی و ملاحتی خوش دارد که خواننده را حریص بر بلع کلام میکند. من این خیل را تاریخ نویسان رایانه ای مینامم. این گروه خوانندگان ویژه و آگاه و شاید منور الفکر خود را جذب میکند.

جمعی نیز قلم را آگاهانه در اختیار کسانی با اهدافی معین قرار میدهند و بر خلاف گروه اول محصول (قلم) فروشی میکنند. اینها دست دوم و جنس کهنه فروشند. جامه ای زیبا و خوش قامت ، بر تن کلام میپوشانند و آنرا واژه به واژه با برسی از اوهام و اراجیف رنگی طلایی میزنند و مشتری پسندی را به جایی میرسانند که حتی با ذکر نام حقیقی خود افکاری مجازی و پوسیده ولی با درخششی بدلی را در کلامشان میتوان حس کرد. مشتریان این جمع تفکریِ ، تهی و قالب نگرفته و بی اصل دارند و این تشتت دماغی را با قبول بی چون و چرای موهومات آن میپذیرند. این جمع تحریفی را تاریخ نویسان مزدور رایانه ای میدانم.

نانای عزیز من مجیز گو و متملق هیچکس نبوده و نیستم. ولی اذعان کنم تو و " ادیبی " دیگر از بنات ایران زمین ، با سنخ و روشی اصیل و مشابه را باید در رأس واقع گوییها قرار دهم. تو قلم ورزی هستید که در تاریخچه کوتاه رایانه نویسی در طبقه ای بالا و مجزا و منحصر بفرد قرار داری. بنظر من سبک " فُحشتناک نویسی " واقعیات روز ، هرگز قلّتی بر اندیشه رک گوی تو نگذاشته. صفتی را که من و شاید تعداد زیادی ، فاقد آنیم یا شاید جرأت ابراز نداریم.

ترسی از این ندارم که بگویم قلم تو الهام دهنده است و مقرّم برای رسیدن به آزادی واقعی در ایران اشغالی ، نه با سلاح قتاله بل با اثر تراشه قلم هر چند " فُحشتناک نویسی " باشد (دور از ماکیاولیسم قهری) میتوان به این هدف رسید.

اما وصیتی نیز به تو و سایر همرزمان تاریخ نویس دارم که شعار چنگران بوده است:

بشکنی ای قلم ای دست اگر

پیچی از خدمت محرومان سر

4 Comments:

Blogger روابط عمومی نانا said...

دوست گرامي گاو مقدس

به شدت مرا شرمنده کرده ايد ضمن نهايت تشکر
از اين حسن ظن شما به خودم بايد خدمتتان عرض کنم
که من و اديب بودن
هرگز
فار فرام ايت

من نه اديبم و نه معروفم و نه حتي نزديکترين کسان من مانند
مادر يا برادرم ذره اي خبر دارند که من مينويسم تا حداقل
بتوانند دختر و خواهر خود را در اين سالهاي دوري بيشتر
بشناسند !!!!!
اين کار را نه از براي بي اهميت بودن ميل آنان و دوست داشتنشان
کردم ابدا حتي گاهي غصه هم خوردم
تنها و تنها براي باز گذاشتن دست خود وقتي که ميخواهم از بلاهتي
از مادرم کرده بگويم و خود را سانسور نکنم

اين ميزان وفاداري من به صادق بودن با همين عده کوچکي که دور هم
گرد آمده ايم بوده

يعني من بر مبني پا گذاردن روي غريزه حقير ارضاي شخصي که حالا
صد نفر ميان ميگن اين نانا چه فهميده است ها بخدا !!!!!

خود را به شکل کاملا و مطلقا رها و آزاد از نظر ذهني در ميان شما
انداختم و با اين کار بدون هيچ زحمتي تنها با اسلحه صداقت و جلب
اعتماد تعدادي از شما با شما حرف زدم
وگرنه مرا چه به اديب بودن
من تکه اي خاک هم روي کفش يک اديب نيستم .. اييختياريز وار !!!!! نانا

10:16 PM, February 07, 2006  
Anonymous Anonymous said...

گاوی جان
ازاظهارلطفت درموردارسال کتاب قوه باه ممنونم. همان چهارصفحه ازسرماهم زیاداست.
بازهم ممنون

2:30 AM, February 09, 2006  
Anonymous Anonymous said...

ممنونم! فحشتناك به ذخيره دانش واژگان پارسي ام افزوده شد.
راستي! ممنون از لينكت! حسابي منو شرمنده كردي. متقابلاً انجام وظيفه شد.
موفق باشي تا بعد ...

4:37 AM, February 09, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Keep up the good work
»

3:38 PM, July 19, 2006  

Post a Comment

<< Home